REAL-PhD

Összehasonlító vizsgálat - A covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére = Comparative Analysis – The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Financial Education of University Students

Kálmán, Botond Géza (2022) Összehasonlító vizsgálat - A covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére = Comparative Analysis – The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Financial Education of University Students. PhD thesis, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem.

[img]
Preview
Text (Full text of PhD dissertation in Hungarian)
KALMANB_MATE-GRTDI_PhD_20220203-0215.pdf

Download (7MB) | Preview
[img]
Preview
Text (Theses of PhD dissertation in Hungarian)
Kalman_Botond_tezis_DOI.pdf

Download (657kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Theses of PhD dissertation in English)
Kalman_Botond_thesis_DOI.pdf

Download (638kB) | Preview
Supervisor name: Zéman, Zoltán and Bárczi, Judit
DOI identifier : 10.54598/002040

Abstract

The upward development of the global economy is made possible by recurring crises. Recession affects every participant in an economy and causes financial problems for everyone. The solution to these problems cannot be found without the individual in question having the necessary financial knowledge which they can employ in practice. Ever since the regime change (democratic transformation in Hungary in 1989), public and higher education in Hungary have been geared towards establishing a competency-based approach. Such competencies included economic knowledge, which is essential for making day-to-day financial decisions. Within the educational ladder, higher education offers the final opportunity for the sufficient provision of this knowledge, as once students receive their degree and enter the labour market they are basically left to their own means and will rely on knowledge they received previously. The problem becomes especially important during a situation that results in an unexpected economic recession, such as the Great Recession or the global economic shutdown in 2020, which resulted from the coronavirus pandemic. The original goal of my research was the examination of financial knowledge and behaviour of higher education students pursuing an academic subject chosen as a field of specialisation in economics (hereinafter: economics majors) and in disciplines outside of economics (noneconomics majors). The appearance of the coronavirus disease 2019, hereinafter COVID-19) made the change in research objective necessary. Regarding the pandemic I examined whether higher financial knowledge gained through studying economics led to more effective economical behaviour in contrast to students from other faculties. A világgazdaság felfelé ívelő fejlődését visszatérő válságok teszik szakaszossá. A recesszió a gazdaság minden szereplőjét érinti, tehát mindenkinek anyagi problémákat okoz. E problémákra a megfelelő megoldás megtalálása nem lehetséges anélkül, hogy az egyén megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkezzen, melyeket a gyakorlatban is tud alkalmazni. A hazai köz- és felsőoktatásban a rendszerváltás óta megjelenő törekvés a kompetencia-alapú szemléletmód kialakítása. E kompetenciák közé kerültek azok a gazdasági ismeretek is, amelyek a mindennapi pénzügyi döntések meghozatalához nélkülözhetetlenek. Az oktatási rendszerben a felsőoktatás az utolsó lehetőség ezen ismeretek megfelelő szintű átadására, a diplomájuk megszerzése után a munkaerőpiacra lépő hallgatók gyakorlatilag magukra maradnak és elsősorban korábbi ismereteikre tudnak támaszkodni. Különösen fontossá válik a probléma egy váratlan, gazdasági visszaeséssel járó helyzetben, mint például a 2008-as recesszió vagy a 2020-ban aktuális, koronavírus okozta járvány miatti globális gazdasági leállás. Kutatásom célja eredetileg gazdaságtudományi (a továbbiakban: gazdasági) főiskolai vagy egyetemi tanulmányokat folytató hallgatók (a továbbiakban: közgazdászhallgatók) és gazdasági képzési területen kívül eső főiskolai vagy egyetemi képzésben résztvevő tanulók (a továbbiakban: nem gazdasági hallgatók) pénzügyi ismereteinek és viselkedésének vizsgálata volt. A koronavírus-betegség 2019 (coronavirus disease 2019; az angol nyelvű szakirodalomban: COVID-19) megjelenése tette aktuálissá az eredeti cél módosítását. A járvány kapcsán vizsgáltam azt, hogy a gazdasági képzésben szerzett magasabb pénzügyi tudásszint megjelenik-e a más szakok hallgatóihoz képest hatékonyabb pénzügyi viselkedésben is.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM5 Social psychology / szociálpszichológia
SWORD Depositor: Software Sword MTMT
Depositing User: Erika Bilicsi
Date Deposited: 02 Nov 2022 12:20
Last Modified: 02 Nov 2022 12:21
URI: http://real-phd.mtak.hu/id/eprint/729

Actions (login required)

Edit Item Edit Item